Barbara Houwers

Biografie Barbara Houwers

Kunstenares Barbara Houwers (1958) werd vooral bekend vanwege haar schilderijen van menselijke figuren, veelal geschilderd in ingetogen aardetinten, later gevolgd door meer abstracte kunstwerken opgezet in geometrische patronen en soms ook felle kleuren. Meer recentelijk zijn er ook driedimensionale werken ontstaan en objecten ontworpen met de 3D-printtechniek. Dit lijkt een grote stijlbreuk te zijn maar zoals bij veel kunstenaars is er ook bij Houwers sprake van een logische verdere ontwikkeling van haar basisvormen.

De mens en de ruimte

Binnen het oeuvre van Barbara Houwers speelt de mens de hoofdrol. Dit geldt al voor haar vroege autonome werken waar zij begin jaren negentig na haar opleiding aan de HKU mee debuteerde. In deze periode is het vooral de gestileerde en geïsoleerde mens die we in haar schilderijen zien. Door de mens te combineren met vormen en kleuren ontstaat als het ware een levensverhaal waarbij emoties en ervaringen worden uitgebeeld die in ons bestaan voorkomen. In de loop van de jaren negentig werd dit thema verder uitgewerkt door meerdere mensfiguren aan de compositie toe te voegen waardoor er sprake is van verbinding en communicatie tussen de mensen. Deze werken roepen sterk herkenbare gevoelens op voor de toeschouwer.

Houwers’ techniek breidde zich uit van een traditionele schildertechniek naar een meer experimentele behandeling van haar materialen. Het penseel werd gedeeltelijk vervangen door het paletmes en naast verf, deden ook andere materialen als zand en kunsthars hun intrede. Deze experimentele behandeling van het materiaal keerde ook terug bij de serie werken waar Houwers aan het begin van het millennium aan werkte en waarin het aspect ruimte de boventoon voerde. In deze werken werd de mensfiguur gecombineerd met een ‘open’ ruimte, opgebouwd uit lagen verf, zand en kunsthars. Door het open karakter werd het contemplatieve element van de werken versterkt. Er ontstond letterlijk ruimte voor overdenking.